joi, 10 noiembrie 2011

Nu mai amana! Demareaza!


Mi-am adus aminte de curand de un indemn, auzit in treacat, care suna cam asa: "If something takes you less than 5 minutes, do it!".  Am sa va explic imediat de ce mi se pare valoros, insa inainte de asta vreau sa subliniez faptul ca astfel de indemnuri sau devize isi sporesc insemnatatea si influenta atunci cand ne "ating auzul" la momentul potrivit. Am auzit-o in perioada in care ma simteam asaltata de diversele sarcini "neimportante", pe care le amanam saucarora le intarziam rezolvarea, pana cand s-au strans atat de multe incat ma sufocau.
"If something takes you less than 5 minutes, do it!"  - pentru mine inseamna ca nu imi mai las geanta la intamplare cand vin acasa, ca nu mai las un servetel stingher pe noptiera sub pretextul ca am racit si ma simt rau; nu imi mai las bijuteriile oriunde ca apoi sa ma plang ca mi-am pierdut "x cercel" sau "z inel", etc. Pe cat de organizata si responsabila sunt in viata profesionala sau in relatiile cu ceilalti, pe atat de dezorganizata eram cu maruntisurile "casnice"...parca nu imi ajungea energia sa cuprind tot si sa ma tin de promisiunile (facute cu mine insami). Acum am invatat ce functioneaza si vreau sa va impartasesc si voua acest lucru!
Si proverbul: "nu lasa pe maine ce poti face azi!" poate avea aceeasi insemnatate si poate conduce la acelasi rezultat; important este ne dorim sa facem "curat" in agenda si in mintea noastra; sa rezolvam "maruntisurile" din mers, pentru ca ele sa nu ajunga sa supra-aglomereze inutil lista de "to do".
Eliberati-va mintea de griji inutile, profitati de 'timpii morti" de peste zi si bifati una cate una sarcinile minore. Astfel veti ajunge la un management al timpului eficient. Nu amanati luarea unei decizii (fie ea minora) si nu va adaugati la lista de prioritati de maine nenumaratele nimicuri nerezolvate de azi; organizati-va timpul si adormiti linistiti,  fara sa va puneti alarme peste alarme la telefon tresarind ca ati uitat sa bifati ca rezolvate o serie de sarcini.
Nu mai amanati! Demarati! Rezolvati pas cu pas si la timpul lui fiecare lucru! Eliberati-va mintea de griji! Nu trageti de timp, ci folositi-l in favoarea voastra! 
Clear your head! Do what you want to do, when you have to do it!

4 comentarii:

  1. Bună Irina,

    Sistemul GTD (Getting Things Done) zice că:
    "Will next action take less than 2 minutes?
    If yes, do it.
    If no, delegate it or defer it."

    Adică, dacă un task îți ia mai puțin de 2 minute, fie îl dai mai departe, fie îl amâni pe mai târziu.

    Vezi
    aici mai multe.

    E un sistem foarte mișto, ce confirmă ce zici aici.

    Spor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Olivian,

    Merci de pont!

    Spor si tie!

    RăspundețiȘtergere
  3. Hello Irina,
    Marturisesc ca indemnul tau "If something takes you less than 5 minutes, do it!" frapeaza. Dezvaluie un fond solid intr-o forma pragmatica. Eu voi aplica formula ta cu simtul masurii. Vreau sa spun ca totusi nu trebuie sa te lasi coplesit de lucrurile marunte (less than 5 minutes) in detrimentul obiectivelor majore. Formula mea este sintetizata astfel:
    ’’Don't judge each day by the harvest you reap but by the seeds you sow’’
    Deasemenea apreciez mult capacitatea de a fi cu picioarele pe pamant nu cu capul in nori.
    Ca sa pot face asta aplic formula:
    ’’If you want children to keep their feet on the ground, put some responsibility on their shoulders’’. In rest, ’’Be quiet don’t worry!’’

    RăspundețiȘtergere
  4. Intentia mea nu este de a indemna la neglijarea obiectivelor importante in favoarea lucrurilor marunte, ci de a incuraja atingerea obiectivelor importante prin organizarea mai buna si prioritizarea acestor "maruntisuri". Atunci cand ne simtim coplesiti de atatea "nimicuri" pe care TREBUIE totusi sa le ducem la bun sfarsit, parca pierdem focusul pe obiectivul major, dar cu toate astea ne pierdem energia prin simpa apasare a multitudinii de nimicuri; astfel ajungem sa amanam rezolvarea atat rezolvarea aspectelor marunte cat si a obiectivului major, din motivul oboselii a nenumaratelor lucruri pe care trebuie sa le rezolvam. Prin deviza propusa am incercat sa ofer un indemn la o organizare mai buna a timpului; la a "face curatenie" in viata si agenda noastra pentru a putea sa ne concentram pe ce este mai important. Din pacate, zi de zi avem de facut o sumedenie de task-uri care desi nu ne fac placere, sunt necesar a fi indeplinite pentru o buna desfasurarea a actiunilor; iar amanarea lor nu face altceva decat sa ne secatuiasca si mai mult de energie.

    RăspundețiȘtergere