duminică, 19 iunie 2011

Surprinzatoarea stiinta a motivatiei

     Dan Pink, fostul consilier al lui Al Gore, lansat pe cont propriu ca si analist de cariera (Career analyst) vorbeste despre puzzel-ul motivational pornind de la urmatorul aspect: specialistii in stiinte sociale stiu un lucru pe care majoritatea managerilor nu il stiu si anume: Recompensele traditionale nu sunt atat de eficiente pe cat ne-am astepta. El demonstreaza acest lucru (construind argumentarea ca pe o pledoarie intr-un proces) facand distinctia foarte clara intre efectele motivatiei extrinseci si ale celei intrinseci.

     Pink argumenteaza si exemplifica lipsa de reusita a unei abordari de tipul "daca faci asta, vei primi cutare lucru". Motivatia gandita in termeni de "if....than" si speranta de a obtine rezultate bune bazandu-ne doar pe cuplul recompense - pedeapsa (reward vs punishment sau carrots vs sticks) este demodata si gresita pentru secolul nostru. 
     "Recompensa distruge creativitatea!" spune Dan Pink, oferind diverse exemple bazate pe testul de performanta cognitiva a lui Karl Duncker numit "the candle problem" sau "the candle task", publicat in 1945. (Pe scurt, prin acest test se dorea cuantificarea influentei pe care o are fixitatea functionala asupra abilitatilor participantilor de a rezolva problema).
         In timp ce modelul motivational "carrots vs sticks" nu se mai poate aplica in zilele noastre, avem alte solutii la indemana pentru a avea rezultate mai bune, precum gasirea si aplicarea motivatiei intrinseci. Acest lucru aplicat la scara mare (sa spunem la nivelul unei companii) se poate traduce prin abordarea unui program de lucru neconventional (Pink da exemple de cateva companii mari care au aplicat acest model si in timp ce unii isi lasau angajatii periodic pentru 24 de ore liberi, spunandu-le sa faca orice altceva ce nu are legatura cu activitatea zilnica,  alte companii au abordat un stil radical: ROWE (Results Only Work in Environment) prin care au ridicat orice restrictii angajatilor - sa vina cand vor la birou, doar daca vor, sa faca ce cred de cuviinta, atat timp cat isi faceau treaba; unde, cand si in ce mod faceau angajatii asta? erau liberi sa isi aleaga). Astfel, Pink propune un model de motivare intrinseca bazat pe trei principii de baza; 
  - Autonomy  (nevoia de a ne conduce singuri viata)
  - Mastery (dorinta de a deveni din ce in ce mai buni in ce ne place sa facem)
  - Purpose (nevoia de a face ceva ce conteaza pentru noi)
 
Pe scurt, ideea de baza este de a pune accentul pe motivatia intrinseca si de a gasi "drive-ul" de a face un lucru pentru ca ni-l dorim  si nu pentru ca trebuie, nu pentru recompense sau de frica unei pedepse.
 
Enjoy:  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu