joi, 2 iunie 2011

Cum luam o decizie?

http://thingsweforget.blogspot.com/


       In primul rand vreau sa va enumar cateva principii si imperative dupa care ma ghidez, atunci cand vine vorba de a lua o decizie:
1. Nu exista decizie perfecta!
2. O decizie luata trebuie asumata!
3. Orice decizie implica o schimbare si un risc!
4. Mai bine regret o decizie luata -gresit- decat sa nu iau o decizie si sa ma intreb "ce ar fi fost daca..?" (in cazul meu instinctul este foarte important)
5. Decizia cea mai buna este cea pe care o luam noi insine, indiferent de consecinte!
   
     Acestea fiind spuse (enumerate) am sa incerc sa detaliez putin de ce cred eu in cele 5 "maxime" de mai sus:
Nu cred in lucruri perfecte, ci in perfectionare si in decizii ideale - in functie de situatie, moment sau conjunctura. Pentru mine o decizie ideala = o decizie de care sunt multumita si cu ajutorul careia ma simt impacata!  Al doilea principiu dupa care ma ghidez si care cred ca este cel mai important este asumarea deciziei luate si a riscurilor pe care le implica. Atunci cand trebuie sa luam o decizie, de obicei, punem in balanta argumentele pro si contra, ne facem o analiza cost-beneficiu si in functie de acestea luam o hotarare. Acesta hotarare odata luata, se poate dovedi a fi mai mult sau mai putin buna, insa daca am luat-o trebuie sa mergem pana la capat cu ea. Schimbarile ce pot interveni si riscurile ce pot aparea fac parte integranta deciziei si trebuie gestionate ca atare. Regretele, dubiile sau sovaiala nu au ce sa caute in ecuatia punerii in aplicare a deciziei, in schimb pot aparea la momentul anterior luarii unei hotarari. Fara indoiala ca exista si situatii in care odata ce decizia a fost luata putem sa o adaptam pe parcurs, astfel incat sa ne optimizam rezultatele, insa acestea sunt cazuri rarisime. Principalul este sa fim decisi si sa ducem la capat ce ne-am propus. Nu este un capat de lume daca realizam ca poate nu era aceea decizia cea mai buna, insa intotdeauna vom avea de invatat de pe urma greselilor facute.
      Principiile 4 si 5 sunt, din punctul meu de vedere, interdependente si am sa va explic de ce cred asta:
Exemplu: Eu trebuie sa iau o decizie. Analizez situatia tinand cont de punctele tari sau slabe, punand in balanta eventualele sacrificii pe care ar trebui sa le fac si posibilele castiguri sau pierderi ulterioare. Cuvantul "eu" reprezinta cheia in procesul de luare a unei decizii: fiecare, in individualitatea sa, este cel mai in masaura sa ia o decizie...nu trebuie sa ne lasam influentati de ce decizii ar lua altii in locul nostru, sau de ce cred cei din jur ca este mai bine de facut. Toti cei care s-au lasat la un moment dat influentati de alte persoane in luarea unei hotarari sau toti cei pentru care au luat altii decizii in locul lor stiu ca acel "eu" este foarte important! In egala masura, odata ce noi suntem cei care decidem ceva, nu avem cum sa ii invinovatim pe ceilalti de esecul nostru si nici nu se poate intampla ca altii sa isi aroge meritele noastre. Tot acest "eu" este cel care face legatura dintre principul 5 si cel precendent. De exemplu, daca nu am lua noi decizia, am regreta si ne-am intreba ce-ar fi fost daca am fi luat-o noi.
     Concluzia trasa de mine dupa analizarea deciziilor luate de mine - mai bune sau mai putin bune - este ca trebuie sa ascultam de instinctele pe care le avem si sa ducem la bun sfarsit ce ne-am propus (pentru ca altfel nu vom stii daca a fost o decizie buna sau rea) si sa ne asumam hotararea (cu toate implicatiile ei)!    
     Era sa uit: Deciziile pe care le luati trebuie sa va reprezinte si sa nu vina in contradictie cu principiile, valorile sau personalitatea dumnevoastra!
                           Credeti in voi si in decizia luata!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu